بررسی و ساخت لعاب نمکی

پایان نامه
  • وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی
  • نویسنده حمید نعیمی
  • استاد راهنما امید قجریان روزبه پرچمی
  • تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
  • سال انتشار 1391
چکیده

صنایع دستی ایران منبع عظیمی از زیبایی ها را در خود دارد که هر کدام دارای ظرفیت های بالقوه کاربردی می باشند.آثار به جای مانده از تمدن ایران یاستان به ویژه پس از ورود اسلام در کالبد فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی در آثار ارزشمند تاریخی ما بخوبی بیانگر اهمیت وجایگاه ویژه محصولاتسرامیکی در زندگی روزگاران قدیم مردم ما بوده است. در این میان لعاب های نمکی که برهه ای کوتاه ،هوشمندانه در هنر و معماری ایران به کار می رفته ،از اهمیت ویژه ای برخوردار است و عدم استفاده از این لعاب باعث فراموشی و حذف آن خواهد گردید. از راههای معرفی این لعاب که منجر به حفظ و اشاعه آن می شود، مطالعه مجدد و دقیق جنبه های تکنیکی و کیفی آن و به منصه ظهور رساندن لعاب های نمکی می باشد. بدین منظور ابتدا به تبیین خاستگاه و جایگاه ویژه لعاب های نمکی و بررسی عوامل موثر در شکل گیری آن و سپس مشخص نمودن روشهای مختلف جهت ایجاد تنوع در بافت و رنگ لعاب های نمکی پرداخته ایم. دست یابی به لعاب نمکی با کیفیات مطلوب مهمترین هدف ما می باشد که به روش تحقیقات میرانی،آزمایشی و اسنادی با استفاده از : فیش برداری، تصویر برداری، مصاحبه، مشاهده و آزمایش به گردآوری اطلاعات پرداخته ایم. ساخت بدنه های سرامیکی منطبق با لعاب های نمکی، کنترل حرارت دهی، ایجاد کوره ای مناسب و همچنین شیوه های مناسب نمک دهی می تواند به بهبود شکل گیری هرچه بهتر لعاب های نمکی منجر شود. نتیجتاً اینکه: با درنظر داشتن نکات علمی و فنی می توانیم به یک لعاب نمکی با کیفیت مطلوب دست یافت.

۱۵ صفحه ی اول

برای دانلود 15 صفحه اول باید عضویت طلایی داشته باشید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

بررسی عوامل مؤثر بر ساخت لعاب زرین‌فام با تکیه بر دما و ضخامت لایه مینایی

ساخت لعاب‌های زرین فام در ایران از قرن چهارده میلادی به بوته فراموشی سپرده شده است ولی عده کثیری از هنرمندان معاصر علاقمند به احیای این هنر می‌باشند. در این پژوهش توجه خاص به عوامل مؤثر بر ساخت لعاب زرین فام شده است. نتایج نشان می‌دهد که ترکیب، دما، شدت و گستره زمان احیاء و ضخامت لایه خام اعمالی از مؤثرترین عوامل در تشکیل پدیده زرین فام می‌باشند. سنجش دمای تجزیه مواد اولیه به کمک DTA/TG محدوده ...

متن کامل

بررسی پیشینه‌ی لعاب کراکوله در شرق دور

لعاب، قشر نازک شیشه مانندی است که به صورت لایه ای نازک طی مراحل پخت، روی بدنه ی سفالینه را کاملا پوشش می دهد. لعاب کراکوله (لعاب ترک) یکی از انواع لعاب های ویژه در صنعت سرامیک می باشد. ترکها در این نوع از لعاب به صورت آگاهانه و عمدی با استفاده از تغییراتی که در بدنه و لعاب اعمال می گردد، بر سطح لعاب ایجاد می شوند. منطقهی شرق دور یکی از مناطق بسیار کهن است که در راستای رشد هنر سرامیک و ابداع تکن...

متن کامل

پزوهشی پیرامون ساخت لعاب زرین فام

چکیده: یکی از جلوه های درخشان فرهنگ و هنر ایران زمین، سفال زرین فام است. لعاب زرین فامی که توسط سفالگران اسلامی روی سفال های سده سوم هجری اجرا می شد، با تغییراتی که ایرانیان در آن به وجود آوردند در سده هفتم هجری به اوج عظمت و اعتلای خویش رسید. به طوری که ایران در بین تمامی کشورهای تولید کننده سفال زرین فام، به لحاظ کمیت و کیفیت آثار به جای مانده از جایگاه ویژه ای برخوردار است. اما متاسفانه به...

بررسی اثر افزودنی‌ها و شرایط محیطی بر لعاب احیایی مس

در تحقیق حاضر، اثر عوامل مختلف بر لعاب‌های احیایی مس مانند شرایط احیا (غیرکنترلی با سوزاندن چوب و کنترلی با گازهای H2 و CO) ومیزان افزودنی‌ها (اکسیدهای روی و کبالت) مورد بررسی قرار گرفت. با تغییر مقادیر و نسبت‌های مس- کبالت- روی در لعاب، به دلیل تشکیل ترکیبات فلزی مختلفی مانند آلیاژ برنج، مس و روی و هم چنین ترکیبات غیراستوکیومتری اکسید مس و روی، مناطق رنگی مختلفی روی سطح لعاب تشکیل شد. ریخت‌شنا...

متن کامل

بررسی تکنیک لعاب پاشیده درسفالینه های ایران و چین

با رونق جاده ی ابریشم در اوایل اسلام، هنر سفالگری مناطق مختلف ایران و بخصوص شمال و شمال شرق تحت تاثیر صادرات سفالینه هایی از چین قرار گرفت. در این زمان رایج ترین شیوه ی تزیین لعاب در آن کشور، شیوه ی "سانسای" بود. لعاب سانسای از طریق این راه بازرگانی به ایران وارد شده و هنرمندان ایرانی به تقلید از این شیوه پرداختند. در این تکنیک که در ایران به نام لعاب پاشیده معروف شد، ابتدا سطح سفالینه ها را با...

متن کامل

ساخت لعاب زرین فام ایرانی بر اساس کتاب «جواهر نامه نظامی»

زرین فام، تشکیل لایه بسیار نازکی از نانو ذرات مس و نقره با جلای فلزی در طیف های رنگی گوناگون است که بر روی لعاب در سومین مرحله پخت در شرایط احیاء کوره ایجاد می گردد. اگر چه این تکنیک در حوزه سفال ایران بسیار مهم بوده است اما متون معدودی در رابطه با آن از دوره های مختلف بر جای مانده است. کتاب «جواهر نامه نظامی» تالیف محمد بن ابی البرکات نیشابوری، یکی از این متون، بعنوان قدیمی ترین سند تاریخی درب...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اصفهان - دانشکده هنرهای تجسمی و کاربردی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023